segunda-feira, setembro 17, 2007



Europa e a fronte invisible

Na loita antiterrorista estamos máis en primeira liña que durante a guerra fría.A loita antiterrorista non se decidirá nin en Iraq nin en Estados Unidos, senón en Paquistán e en Europa.

Por Timothy Garton Ash

Volver de Estados Unidos a Europa é pasar dun país que cre estar na liña de fronte da loita contra o terrorismo yihadista, pero non o está, a un continente que está na fronte, pero aínda non acaba de darse de conta. Refírome á fronte doméstico, porque outra cousa é o que ocorre máis aló das nosas fronteiras. Só un tolo podería desbotar por completo a posibilidade doutro atentado terrorista no que agora se denomina a patria estadounidense, pero a verdade é que, nos seis anos transcorridos desde o 11 de setembro de 2001, onde houbo graves atentados (Madrid, Londres) e tramas desbaratadas, foi en Europa. En Estados Unidos non se produciu ningún atentado importante, e, que saibamos, só se frustrou algunha conspiración que outra. Todo parece indicar que os musulmáns estadounidenses están mellor integrados que os de Europa Occidental. A detención realizada a semana pasada dun grupo que, polo visto, planeaba un atentado en Alemaña para o aniversario do 11-S fai pensar que a Heimat está máis ameazada que a Homeland.

A fronte invisible percorre as tranquilas rúas de todos os pobos e cidades de Europa que contan cunha poboación musulmá importante. O maior compoñente desta loita é a batalla para gañarse aos mozos musulmáns europeos que poderían chegar a ser 'yihadistas' violentos. Se somos capaces de manter a calma, a determinación e a lucidez acabaremos gañando esta guerra e conservaremos a liberdade. Existe unha fronte invisible cuxa liña percorre as tranquilas rúas de todos os pobos e cidades de Europa que contan cunha poboación musulmá importante. Gústenos ou non, independentemente de que vivamos en Londres ou Oxford, Berlín ou Neu-Ulm, Madrid ou Róterdan, estamos en plena liña de fronte; moito máis do que o estivemos durante a guerra fría. Esta loita ten unha parte de labor policial e de información, que trata de impedir que os que xa son yihadistas fanáticos e violentos vóennos polo aire na estación londinense de St. Pancras ou na parisiense Gare du Nord. Os europeos correntes que non son musulmáns poden facer pouca cousa para axudar neste aspecto, e ademais preocúpalles a restrición das liberdades civís. Os europeos correntes, honrados e pacíficos que si son musulmáns poden facer un pouco máis. Agora ben, o maior compoñente desta loita, e o máis importante a longo prazo, é a batalla para gañarse aos mozos musulmáns europeos -normalmente homes- que aínda non son yihadistas violentos e fanáticos, pero poderían chegar a selo. En todo o noso continente, e na súa periferia, hai centos de miles de mozos musulmáns que poden inclinarse nun sentido ou outro. Poden ser os terroristas do mañá ou poden ser bos cidadáns, contribuír aos nosos vacilantes programas públicos de pensións e converterse nos europeos do futuro. Será máis fácil entender esta situación se recordamos a onda anterior de terrorismo xuvenil, no "outono alemán" de fai 30 anos e as Brigadas Vermellas italianas. Cando vivín en Berlín a finais dos setenta coñecín a bastante xente que me dicía: "A verdade é que houbo un momento no que eu podía acabar sendo calquera das dúas cousas". Podían haberse escabullido para unirse á Facción do Exército Vermello, como aqueles amigos dos seus amigos, Horst e Ulrike. En cambio, fixéronse xornalistas, profesores, avogados e hoxe son alicerces dunha sociedade ameazada por outra onda de terrorismo posiblemente máis destrutiva. Está claro que non todo é equiparable, pero hai unha característica esencial que é a mesma: detrás do núcleo duro de fanáticos hai unha penumbra de persoas que poderían ser unha cousa ou a outra. En Alemaña chamábanlles e chámanlles os sympathisanten, os simpatizantes. Entre os musulmáns europeos, poderían ser máis ou menos comparables a quen, nas enquisas, néganse a condenar os atentados suicidas, aínda que esa cifra está inflada polas actitudes respecto de Palestina. Un analista calcula que no Reino Unido, se o núcleo duro engloba quizá ao 1% dos musulmáns británicos, a penumbra de sympathisanten, os que poderían acabar en calquera dos dous lados, ascende talvez ao 10%.

A mesma historia

Cando se examinan as biografías dos asasinos yihadistas dos seis últimos anos, desde o terrorista do 11-S Mohammed Atta, radicalizado en Hamburgo, ate Mohammed Bouyeri, o asasino de Theo van Gogh, vese unha e outra vez a mesma historia: mozos que ao principio se sentiron atraídos por un estilo de vida occidental e moderno, moi distinto ao dos seus pais, pero que logo o rexeitaron iradamente para adoptar unha versión extremista e violenta do islam político. Por fortuna, hai outras persoas que seguen ese camiño á inversa. Convén ler o libro de Ed Husain The islamist, un relato esclarecedor de como un mozo británico viuse absorbido polo islamismo extremista, pero logo apartouse del sen deixar de ser musulmán. Cantas cousas dependen hoxe de que ese 10% mencionado inclínese cara ao 1% salvaxe ou, como Ed Husain, se reintegre na maioría civilizada (non estamos falando dun choque de civilizacións; é un choque entre a civilización e a descivilización). Nesta longa loita, Iraq é secundario. O presidente Bush pode seguir afirmando que Iraq constitúe a liña de fronte na guerra contra o terror -"se non lles detemos alí, virán aquí a buscarnos"-, pero nin sequera algúns dos seus altos mandos crenllo. Por certo, agora hai Al Qaeda en Iraq, onde non existía antes da invasión. A guerra foi un agravio máis para os musulmáns descontentos en todas partes, e mereceu unha mención por parte dos terroristas de Madrid e Londres, aínda que hai que subliñar que o feito de que Alemaña non participase en Iraq non lle garantiu ningunha seguridade. Tampouco debemos pechar os ollos á incómoda realidade de que a retirada estadounidense de Iraq será motivo de celebración para os yihadistas violentos, que a considerarán unha vitoria de Bin Laden.




A actitude cotiá




Pero a verdade é que un soldado británico que volva de Basora a Bradford (unha cidade con enorme poboación musulmá) pasará dun fronte a outro. Esta fronte invisible non é militar, senón cultural e político, e ao final será máis decisivo para vencer a capacidade de atracción do modo de morte yihadista. O soldado que regrese poderá axudar máis a reducir a ameaza de terrorismo en Gran Bretaña coa súa actitude cotiá cara aos musulmáns que atope no seu pub que con todo o que faga, pistola en man, en Basora. Afganistán é outra cousa. Acabar co Al Qaeda orixinal e derrotar aos talibán revividos son partes importantes da loita contra o terrorismo yihadista, ata en Europa. Tamén o é intentar alterar a mestura venenosa de relixión radical e política en Paquistán e Arabia Saudita. O home que, ao parecer, dirixía o grupo alemán, un converso ao islam chamado Fritz Gelowicz, radicalizouse na Multi-Kultur-Haus (outro golpe contra o bo nome do multiculturalismo) de Neu-Ulm, grazas ao labor de mestres da ponzoñosa seita wahabí, creada e financiada polo gran aliado de Estados Unidos, Arabia Saudita. Ao parecer, Gelowicz foi despois a estudar árabe a Siria e a adestrarse como terrorista ás rexións fronteirizas de Paquistán, nun campamento controlado pola Unión Islámica da Yihad, un grupo de orixe uzbeco. Segundo fontes alemás, as ordes de levar a cabo o atentado conmemorativo chegaron por correo electrónico desde Paquistán. Xa que logo, na súa patoloxía, a ameaza á que nos enfrontamos é ao mesmo tempo internacional e intranacional, mundial e local. A morte servida desde Neu-Ulm, a través de Waziristán. A fronte invisible está a 7.500 quilómetros de distancia... e diante dos nosos narices. Se mantemos a calma, a lucidez e a determinación, acabaremos gañando esta guerra e conservaremos a liberdade. Un continente que se librou dos horrores do imperialismo, do fascismo e do comunismo será tamén capaz de desfacerse desta ameaza menor. Pero tardaremos moitos anos, e máis nos vale prepararnos para iso.

quinta-feira, setembro 06, 2007


Historia de amor/odio do nacionalismo galego e Europa.

Desde a posición nidiamente europeísta de Esquerda Nacionalista ou Camilo Nogueira versus a filoterceiromundista e "prosoviética" da UPG. Eis un magnífico traballo do Profesor Manuel Anxo Fernández Baz sobre o tema. Para descargar o texto íntegro en formato pdf pica AQUÍ